احتمال ابتلا به سرطان دوم در نجات یافتگان سرطان

0
دسته بندی : پزشکی
شنبه ۱۳۹۶/۰۲/۰۲ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : 3123 بار

محققان میگویند، بسیاری از کودکان نجات یافته از سرطان، دارای جهش هایی در ژن خود میشوند که این جهش ها میتواند زمینه ی سرطان آنها را در بزرگسالی مهیا کند.

همانطور که میدانید، سرطان یکی از بیماری های بدخیم میباشد که به سختی شناسایی میشود و هر ساله جان افراد بسیاری را در دنیا به روش های ختلف میگیرد.

در مطالعات جدید که با استفاده از 3000 انجام گرفته که بیش از 5 سال از سرطان دوره کودکیشان نجات یافته اند، این تحقیقات نشان میدهند که در بیش از 12 درصد از این افراد تغییراتی در یکی از 156 ژن مربوط  به با افزایش ریسک سرطان مشاهده شده است. جالب است بدانید که تومورهای سرطانی معمولا در بافت اتصالی نظیر اسخوان ها، تاندون ها و عضلات کار خود را آغاز میکنند.

آمار و ارقام این تحقیقات نشان میدهد تا سن 45 سالگی، متاسفانه بیش از یک چهارم از این افراد به سرطان های دیگری اععم از تومور مغزی، سرطان تیروئید، سرطان سینه و همچنین سرطان پوست مبتلا شده اند. لس رابیسون، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان کودکان سنت جود تنسی میگوید:"بازماندگان سرطتن دوران کودکی در معرض ریسک بالای مبتلا شدن به سرطان های دیگر هستند که عمدتا مربوط به درمان آنها است."

یکی از معضلات درمانی که این افراد را در معرض سرطان های دیگر قرار میدهد، رادیو تراپی است. رادیو تراپی این افراد را در معرض سرطان هایی همچون سرطان های پوستی، سرطان مغزی، سرطان سینه و دیگر سرطان ها قرار میدهد و جدای از آن نیز ژنتیک نیز به طور مستقل میتواند زمینه ی بوجود آمدن بسیاری از سرطان ها را فراهم کند. باید توجه داشت که امروزه با وجود چنین معضلاتی، انسان ها و به خصوص چنین افرادی که طعم تلخ سرطان را چشیده اند، باید حتما تحت نظارت پزشک باشند تا از بوجود آمدن و یا پیشرفت سرطان، جلوگیری کنند.

با پیشرفت تکنولوژی همواره دانشمندان و پزشکان در تلاش اند تا بتوانند با بیماری های وخیمی همچون سرطان و دیگر بیماری ها مبارزه کنند.

براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.