راههای شناخت و مبارزه با ویروس های رایانه ای

5
دسته بندی : تکنولوژی
چهارشنبه ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۲۳:۲۵
تعداد بازدید : 2651 بار

آنتی ویروس Anti Virus

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش راه های ارتباط جمعی حفاظت از اطلاعات شخصی و حفظ حریم کاربران جز مهم ترین دغدغه ها محسوب می شود.

همیشه تکنولوژی در راستای بهتر شدن زندگی بشر گام بر میدارد اما این به معنای آرامش و امنیت نیست. همواره با پیشرفت تکنولوژی مشکلات بسیاری نیز در کنار آن به وجود می آید، پس از پیدایش سیستم های کامپیوتری اطلاعات داخل آن ها با ارزش تر از خود سیستم شدند، از این رو دستیابی به آن ها می توانست هدف بسیاری از سود جویان قرار بگیرد.


تاریخچه پیدایش ویروس Virus

در سال 1983 دانشجوی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بنام "فرد کوهن" دست به تولید اولین ویروس کامپیوتری زد، وی در مراسم برگزاری سمینار امنیت در دانشگاه پنسیلوانیا یک کد به فرمان یونکس بر روی سیستم رایانه تایپ کرد و بعد از گذشت 5 دقیقه کنترل تمامی سیستم های دانشگاه را در دست گرفت. از کوهن به عنوان "پدر ویروس های کامپیوتری" نیز یاد می شود.

تعریف ویروس و عملکرد آن

ویروس های رایانه ای نوعی بدافزار می باشند که قابلیت انتقال خود از یک فایل به فایل دیگر و تکثیر و کپی را دارند، معمولاً تنها 5 درصد ویروس ها دارای اثرات تخریبی بوده و باقی آن ها فقط در تمامی برنامه ها تکثیر می شوند، پس اگر برنامه مخربی وجود داشته باشد که قدرت تکثیر نداشته باشد ویروس نامیده نمی شود. عمدتاً ویروس ها به صورت مخفی کار می کنند و با قابیلت تکثیر تمام برنامه ها را درگیر خود می کنند.

نوع فعالیت ویروس های کامپیوتری بسیاری شبیه به ویروس ها در دنیای واقعی است و علت نام گذاری آن ها نیز بخاطر همین وجه تشابه است. ویروس ها برای بقا و تولید مثل نیازمند یک میزبان هستند.

اصولاً فایل ها به دو دسته اجرایی و غیراجرایی تقسیم بندی می شوند که فایل های اجرایی مناسب رشد و تکثیر ویروس ها هستند. 

پسوند های رایجی که ویروس ها به شکل انگل وار به آنها می چسبند شامل:

.com ، .exe ، .dll ، .ovl ، .bin ، .sys ، .dot ، .doc ، .vbe ، .vbs ، .hta ، .htm ، .scr ، .ocx ، .hlp ، .eml

همانطور که گفته شد تنها 5 درصد از ویروس ها دارای اثرات تخریبی هستند پس با این علم چرا باید با ویروس ها مبارزه کرد؟

بسیاری از ویروس ها باعث ایجاد مزاحمت هایی برای کاربر می شوند به طور مثال نمایش ارورهای مختلف، پلی شدن یک موزیک به صورت مداوم و... گاهی ممکن است این مزاحمت ها در جهت نابودی سیستم شما پیش برود.

ویروس ها از طریق تکثیر در حافظه سیستم شما می توانند ظرفیت حافظه را اشغال کرده و شما را با مشکل ایجاد کنند. سازگاری با ویروس و از بین نرفتن آن می تواند به راحتی به سایر سیستم ها نیز سرایت کند به عنوان مثال استفاده از فلش مموری روشی معمول در این زمینه محسوب می شود.

برخی از این ویروس ها کلمات تایپ شده شما را به خاطر می سپارند که این کلمات می توانند رمزهای شما باشند و در دزدی و سرقت اطلاعات یا حساب بانکی شما استفاده شوند.

این ویروس های به ظاهر ساده تا کنون توانسته اند 55 میلیون رایانه را مورد حمله قرار داده و بیش از 3 میلیون قربانی داشته باشند که برآورد خسارتهای وارده به کابران بالغ بر 10 میلیون دلار بوده است. ویروس های کامپیوتری هر روز پیچیده تر شده و با اهداف شومی توسط ویروس نویسان منتشر و در سطح جهانی پخش می شوند، یکی از این ویروس های خطرناک که اخیراً در تمامی دنیا پخش شد و به سیستم های دولتی در کشورهای مختلف جهان خسارت های زیادی وارد کرد ویروس واناکریپت بود.

راههای ورود ویروس 

ویروس های کامپیوتری از طرق مختلف می توانند وارد سیستم شما شوند، برخی از کاربران به اشتباه فکر می کنند ویروس های رایانه ای فقط از طریق اینترنت و فضای مجازی وارد سیستم می شوند در صورتی که استفاده از فلش مموری ها، اتصال کامپیوتر به گوشی و دیگر وسایل جانبی، استفاده از دیسکت ها و سی دی ها و ... می تواند از روش های دیگر ورود ویروس های کامپیوتری باشد همچنین مشاهده و ورود به سایت ها غیر مجاز، دریافت رایانامه های هرز Spam و ... نیز از راههای دیگر محسوب می شود.

آنتی ویروس antivirus

معرفی آنتی ویروس ها

همه ما از خانه و اموال خود در برابر دزدان و سارقان حفاظت می کنیم اما حفاظت از اطلاعات شخصی مثل رمزهای عبور حساب بانکی، ایمیل، عکس های خانوادگی و... نیز به اندازه آن ها حائز اهمیت می باشد.

آنتی ویروس ها ( ضد ویروس، ویروس یاب یا ویروس کش) جز نرم افزارهایی محسوب می شوند که با بررسی فایل های ورودی و شناسایی الگوهای غیر متعارف سعی در از بین بردن آن ها و یا هشدار دادن به کاربر دارند. 

نرم افزار های آنتی ویروس Anti-Virus سه وظیفه اصلی را بر عهده دارند: 1- بازرسی و کشف 2- تعیین هویت و شناسایی 3- پاکسازی

ویروس نویس ها مدام در حال تغییر نسخه های ویروس ها هستند از این رو شرکت های تولید کننده نرم افزارهای آنتی ویروس با ساخته شدن ویروس های جدید الگوهای آن ها را شناسایی کرده و اطلاعات خود را به روز می کنند از این رو آنتی ویروس ها نیاز به آپدیت دارند.

ویروس virus

ساز و کار آنتی ویروس ها

آنتی ویروس ها دارای یک بانک اطلاعاتی بوده که به آن Virus Signature گفته می شود، به محض برخورد آنتی ویروس با کدی که در بانک اطلاعاتیش رکورد شده باشد آن را به عنوان ویروس تلقی می کند و به کابر پیغام وجود ویروس را می دهد.

نوع دیگری از این فعالیت مبتنی بر Heuristic method (روش‌ مکاشفه‌ای) است که در آن هیچ رکوردی ذخیره نمی شود بلکه رفتارهای (رفتار بد) ویروس‌ها ذخیره می شود از این رو در هنگام رویارویی با ویروس های که کدهای آن ها از قبل ذخیره نشده باشد موفق تر عمل خواهند کرد. 

نوع دیگری ار این فعالیت مبتنی بر Integrity checksum (جامعیت سرجمع) است، در این روش اگر ویروس قصد تغییر اسم فایل سالم را داشته باشد با توجه به رکوردهایی موجود در آنتی ویروس از فایل های سالم، آنتی ویروس آن را تشخیص داده و به کاربر پیغام وجود ویروس را می دهد.

ویژگی های یک آنتی ویروس خوب

آنتی ویروس ها نیز مانند دیگر نرم افزارهای باید از یک سطح کیفی خوبی بهره مند باشند حال که مسئولیت آن ها از دیگر نرم افزارها نیز می تواند سنگین تر باشد. یکی از آزمونهایی که برای سنجش سطح کیفی آنتی ویروس ها گرفته می شود آزمون DURCH نام دارد.

آزمون DURCH شامل 5 بخش به شرح ذیل می باشد:

1- آزمون درخواست (Demand): به معنای بررسی کاربر قبل از ورود به رایانامه و صفحات اینترنتی

2- آزمون به‌روزرسانی (Update): به معنای بروز رسانی بانک اطلاعاتی نرم افزار آنتی ویروس برای موجه با آخرین ورژن ویروس ها

3- آزمون واکنش (Respond): به معنای توانایی نرم افزار آنتی ویروس در صورت مواجهه با یک ویروس و پاکسازی آن

4- آزمون وارسی (Check): به معنای قابلیت وارسی تمامی فایل ها برای شناسایی ویروس ها

5- آزمون اکتشاف (Heuristics): به معنای هوشمندی نرم افزار در جهت تشخیص امکان سرایت ویروس

از اتصال اولین کلمه از هر 5 مرحله بالا کلمه DURCH ایجاد می شود.

حال که از اهمیت وجود آنتی ویروس ها مطلع شدید، در ادامه مطلب سعی می کنیم بهترین نرم افزار آنتی ویروس را به شما معرفی کنیم.

آنتی ویروس

10 آنتی ویروس برتر جهان

در یک تقسیم بندی جهانی توسط AV-Test ده آنتی ویروس برتر جهان در سال 2017 به ترتیب شامل: 

1- Avast

2- Avira

3- Bit Defender

4- (Eset (Nod32 

5- F-Secure

6- G Data

7- Kasper Sky

8- Micro World

9- Norton

10- Trend Micro

البته این بدان معنی نیست که دیگر آنتی ویروس ها ارزشی ندارند اما آنتی ویروس های ذکر شده از کارآیی بیشتر و بهتری برخوردارند.

آنتی ویروس های بیت دفندر و ایست به راحتی از طریق فروشگاه لیموسبز قابل خریداری می باشند.

آنتی ویروس بیت دفندر Bit Defender

سومین آنتی ویروس امن جهان بیت دفندر محصول کشور رومانی می باشد و از سال 2001 توسط شرکت سافت وین به بازار عرضه گردید، این آنتی ویروس در سالهای 1996 تا 2001 با نام AVX به کاربران معرفی شد اما از سال 2001 با نام Bit Defender به کار خود ادامه داد. آنتی ویروس بیت دفندر بیش از 500 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

آنتی ویروس بیت دفندر Bit Defender

آنتی ویروس ایست Eset

چهارمین آنتی ویروس امن جهان محصول کشور جمهوری اسلواکی است که در سال 1992 با ادغام دو شرکت خصوصی تاسیس شد. Eset یکی از موفق ترین شرکت های اسلواکی محسوب می شود. محصولات شرکت ایست با نام های Eset Mobile Security مخصوص گوشی های هوشمند، Eset Internet Security نسخه محبوب کامپیوتر در فضای اینترنت و فضای داخلی سیستم به صورت آفلاین و Eset Nod32 Antivirus مخصوص فضای کامپیوتر به صورت آفلاین می باشند که در ایران و سایر جهان شناخته شده هستند. 

محبوبیت Nod 32 در بین کاربران ایرانی بسیار زیاد بوده و استفاده از آن نیز با سلیقه کاربر ایرانی تطابق دارد، شما می توانید در هر لحظه لایسنس های اورجینال این محصول را مستقیماً از سرورهای کشور مبدا توسط فروشگاه لیموسبز دریافت کرده و در آن واحد لایسنس مورد نظر را بر روی ایمیل خود دریافت کنید.

آنتی ویروس eset

پشتیبانی از هر دو آنتی ویروس فوق 24 ساعته بوده و امکان خرید آن از طریق این سایت به عنوان نماینده رسمی آنتی ویروس بیت دفندر و آنتی ویروس ایست در ایران مقدور می باشد.

براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.