شبکه های اجتماعی تهدیدی برای بشر

4
دسته بندی : موبایل
سه شنبه ۱۳۹۶/۰۸/۰۹ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : 4772 بار

شبکه های اجتماعی تهدیدی برای بشر در زمینه علم و دانش تلق می گردند بررسی این تاثیرات خالی از لطف نخواهد بود.

شبکه های اجتماعی تهدیدی برای بشر

ویکی پدیا دانشنامه بسیاری مفیدی است که همه ما حداقل یک بار برای پاسخ پرسش خود به آن سر زده ایم. ویکی پدیا از جمله مواردی است که با تهدید شبکه های اجتماعی مواجه است.

ویکی پدیا با مشکل مالی دست و پنجه نرم نمی کند بلکه مشکل اصلی تغییر سلایق و علایق مردم است نرخ رشد تعداد نویسندگان ویکی‌پدیا به ثبات رسیده و خبری از افزایش آن نیست. این مسئله نشان‌دهنده‌ی گرایشی نگران‌کننده در بین کاربران است؛ گرایشی که ماهیت دانش بشری را با خطر مواجه کرده است.

پیدایش و گردآوری دانش نامه ها ماهیت چند هزار ساله ای دارد که از زمان صدر اسلام نیز به آن توجه ویژه ای شده بود. در قرن نهم، یک دانشمند ایرانی به‌ نام ابن‌ قتیبه دینوری، اولین دانش‌نامه‌ی واقعی را در ۱۰ جلد جمع‌آوری کرد که به مسائلی نظیر قدرت، جنگ، اصالت خانوادگی، شخصیت فردی، یادگیری، علم بیان، اصول ریاضت، اصول دوستی، عبادات، غذا و مسائل زنان پرداخته بود.

شبکه های اجتماعی تهدیدی برای بشر

اما آیا این تهدید با ظهور اینترنت برای علم و دانش پدید آمد؟ جواب این سوال منفی است گرایش به‌سوی منطق و روشن‌گرایی حتی پیش از اینترنت وجود داشته است. همانگونه که نیل پُستمن در سال ۱۹۸۵ در کتاب خود با عنوان «سرگرمی تا مرگ» می‌نویسد، فراگیر شدن تلویزیون صرفا فراگیر شدن رسانه‌ای جدید نبود، بلکه فراگیر شدن سبک جدیدی از کلام بود؛ تغییر از فرهنگ نگارشی به‌سوی فرهنگ تصویری، تغییری که به‌معنای گذار از منطق به‌سوی احساسات و سرگرمی بود.

حضور تکنولوژی جدید فقط به لحاظ استفاده روزمره و راحت کردن زندگی نبود بلکه حاکمیت آن بر مغز و رفتار انسان ها نیز بود. وقتی اینترنت در اواخر دهه‌ی هشتاد پا به عرصه‌ی وجود گذاشت، به‌ نظر می‌رسید ظهور این فناوری نیرویی برخلاف روند سرگرمی‌گرایی باشد؛ چرا که اینترنت در ابتدا رسانه‌ای متنی بود و به‌عنوان ابزاری برای فراگیری دانش دیده می‌شد، نه ابزاری برای تفریح. منطق و اندیشه گوهرهایی ارزشمند در این رسانه‌ی نوین بودند و همه‌ی آن‌‌ها بخشی از پروژه‌ی روشنگری به‌حساب می‌آمدند. دانشگاه‌های سراسر جهان اولین نهادهایی بودند که از این رسانه استقبال کردند و دست به ایجاد گروه‌های مباحثه، وبلاگ‌های آموزنده‌ی شخصی و گروهی، نشریات الکترونیک، لیست‌های پست الکترونیک آکادمیک و تالارهای گفتگو زدند. 

اما امروزه ماهیت اینترنت نیز دست خوش تغییرات بسیاری شده و با حضور شبکه های اجتماعی عملا بیشتر وقت مردم در فضای مجازی به سرگرمی و وقت گذرانی می گذرد.

براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

 

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.