فلسفه نامگذاری محصولات تجاری

0
دسته بندی : اقتصادی
یکشنبه ۱۳۹۷/۰۱/۰۵ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : 701 بار

آیا تا به حال به فلسفه نام گذاری اختراعات بشر یا محصولات تجاری موجود در بازار توجه کرده اید ؟

فلسفه نامگذاری محصولات تجاری

فلسفه نامگذاری محصولات تجاری چیست؟ قطعا نامهای تجاری توجه شما را به خود جلب کرده اند.

برخی از اسامی محصولات تجاری

گاهی این اختراعات نام خود را از مخترع خود می گیرند مثلا جکوزی (Jacuzzi) که نام خود را از Roy Jacuuzi وام دار است.

گاهی هم اسامی کاملا حالت توصیفی دارند. در واقع بیان می کنند که شی اختراع شده چه کارکردی دارد مانند در بازکن بطری، ماشین لباسشویی اتوماتیک یا بیل مکانیکی.

نام برخی اختراعات از ترکیب هوشمندانه چند واژه یا اصوات با یکدیگر بوجود می آیند مثل آبنبات نعنایی « Tic - Tacs » یا شکلات « Kit - Kat».

گاهی اسامی اشیا از کنارهم گذاشتن حروف ابتدایی چندین کلمه شکل می گیرند مانند :SCUBA که از حروف سرواژه های عبارت Self -contained Underwater Breathing  Appearance  بوجود آمده است.

فلسفه نامگذاری محصولات تجاری

نگاهی به دنیای امروز تجارت

این روزها بدلیل رقابت های تجاری بین محصولات مختلف تولید کنندگان و اختراع کنندگان سعی دارند تا جایی که ممکن است با استفاده از هوش و خلاقیت خود بهترین نام را برای محصول تجاری خود که در فروش آن هم تاثیر گذار باشد، انتخاب کنند.

نامگذاری اشتباه

نام گذاری اشتباه بر روی این محصولات ممکن است عواقب بدی را بر میزان فروش آن ها و ضرر و زیان های فراوان برای تولید کنندگان آن ها بهمراه داشته باشد.

مثلا در اسپانیا یک کمپانی خودرو مجبور به تغییر نام شد چرا که نام انتخابی آن Vauxhall Nova بود که در بخش دوم یعنی  no va  به معنی این است که «حرکت نمی کند».

جمع بندی

نباید این نکته را از نظر دور داشت که در حین برنامه ریزی و اجرای فرآیند نام گذاری به مسایل معنوی و عاطفی صرفا تکیه نکنید.

قانون را در پیش بگیرید تا بازنده نباشید.

لازم به ذکر است که در قانون تجارت ایران چند ماده (مواد 576 تا 582) به اسم تجاری اختصاص داده شده است. با مطالعه دقیق این مواد و با بهره گرفتن از مشاوران حقوقی و تجاری در این زمینه نسبت به متناسب بودن نام انتخابی محصول خود اطمینان حاصل نمایید.

براي دريافت اخبار جديد با وبلاگ ليمو سبز همراه باشيد.

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.