تکنولوژی بلاک چین چیست؟

0
دسته بندی : تکنولوژی
سه شنبه ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۸:۰۰
تعداد بازدید : 728 بار

پس از فیلترینگ تلگرام بسیاری با واژه بلاک چین Block Chain آشنا شدند، آن هم بخاطر شایعاتی در مورد عرضه نسخه جدید تلگرام با نام تلگرام بلاک چین Telegram Blockchain، اما سوال اینجاست تکنولوژی بلاک چین چیست؟

تکنولوژی بلاک چین چیست؟

تعریف واژه بلاک چین

بلاک چین (Blockchain) از دو واژه بلوک و چین متشکل شده است که Block بع معنای بلوک و Chain به معنای زنجیره، تکنولوژی بلاک چین زنجیره ای از بلوک هایی با فابلیت های بسیار پیچیده و خاص است.

تاریخچه اختراع بلاک چین

بلاک چین پس از اختراع با نام مستعار Satoshi Nakamoto، در دنیای ارز دیجیتال و برای پول الکترونیکی بیت کوین وارد بازار شد.

تکنولوژی بلاک چین چیست؟

این پلتفرم در واقع یک سیستم ثبت و توزیع اطلاعات است.

مهم‌ترین خصیصه‌ی تکنولوژی بلاک چین در غیر متمرکز بودن آن است. هر آن چیزی که در آن وجود دارد متأثر است.

برای توضیح ملموس‌تر بلاک چین بایستی گفته شود که Blockchain زنجیره‌ای از بلوک‌ها ست که اطلاعات در هر یک از این بلوک‌ها ذخیره می‌شوند، اما نکته اینجاست که هر بلوک از یک «هش» برخوردار است و هر بلاکی نیز متأثر از هش بلوک قبلی است.

از این رو با تغییر اطلاعات یک بلوک، هش آن بلوک تغییر کرده و از آن جا که بلوک بعدی از هش این بلوک و بلوک بعدیِ بعدی از هش بلوک بعدی متأثر است، کل مجموعه دچار تغییر می‌شود.

تکنولوژی بلاک چین چیست؟

این کل ماجرا نیست، باقی ماجرا این است که اطلاعات بلاک چین صرفاً در یک سرور خاص نگهداری نمی‌شوند و در واقع در سرورهای متعددی از جمله سیستم کاربران ذخیره می‌شوند و از این رو حتی با تغییر یک هش و پس از آن به روز رسانی سایر هش ها نیز نمی‌توان کل مجموعه را به حالت اول بازگرداند.

در بلاک چین، هش بلاک‌های بعدی حاوی هش بلاک قبلی هم هستند.

با استفاده از یک بلاک چین، افراد زیادی می توانند گزارشات مختلفی را به یک نوع بایگانی اطلاعات وارد کنند و همچنین کاربران می توانند چگونگی ثبت و به روز رسانی اطلاعات را کنترل کنند.

جمع بندی

بلاک چین نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده است.

بلاک چین در حقیقت یک دفتر کل برای ثبت رکوردها و گزارشات است و به دلیل نوع رمزنگاری و ثبت آن در همه کامپیوترهای شبکه، گزارشات ثبت شده قابل هک یا حذف نیستند.

بیت کوین اولین کاربرد این فناوری بود اما از این سیستم انقلابی برای هر سیستمی که نیاز به ثبت گزارش داشته باشد می توان بهره برد.

براي دريافت اخبار جديد با وبلاگ ليمو سبز همراه باشيد.

 

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.