تفاوت عملکرد خودرو دنده ای و اتومات

0
دسته بندی : تکنولوژی
چهارشنبه ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : 1808 بار

با ورود خودروهای جدید و افزایش قدرت انتخاب متقاضیان همیشه این سوال در ذهن وجود دارد که بین خودروهای دنده ای و اتومات کدام یک بهتر است و چه مزایا و معایبی نسبت به هم داردن در ادامه مطلب بیشتر به این موضوع می پردازیم.

تفاوت عملکرد خودرو دنده ای و اتومات

تفاوت عملکرد خودرو دنده ای و اتومات در چه چیزی خواهد بوئ؟ کدام گیربکس برای خودرو مناسب تر است این سوالاتی است که بسیاری از ما در ذهن داریم.

قطعا استفاده از خودروهای اتومات بسیار لذت بخش تر از خودروهای دنده ای است علی الخصوص با وجود ازدحام بسیار زیاد خودروها در خیابان ها و سخت شدن سفرهای درون شهری با توجه به ترافیک های فوق سنگین و خستگی راننده به جهت تعویض کلاج و دنده.

در گذشته اگر می خواستید لذت یک ماشین سواری سریع و مهیج را داشته باشید باید از خودروهای دنده ای استفاده می کردید چرا که نمونه های اتومات موجود در آن زمان با مشکلات بسیاری مواجه بودند اما به لطف پیشرفت تکنولوژی امروزه شاهد تعویض‌های فوق‌سریع برخی گیربکس‌های اتوماتیک دارند نسبت به نمونه‌های دستی هستیم. فاصله‌ی بین تعویض دنده‌ها در حین شتاب گیری سریع تنها در حد چند دهم و صدم ثانیه است البته که در رانندگی روزمره تفاوت‌هایی وجود دارد.

وقتی در پیست یا در جاده‌ای پرپیچ‌وخم سریع می‌رانید، گیربکس دستی نسبت به نمونه‌ی اتوماتیک زحمت زیادی دارد. شما باید به‌صورت تقریباً هم‌زمان ترمز کنید، کلاچ را فشار دهید و دنده را تعویض کرده و البته با پدال گاز نیز بازی کنید. در گیربکس اتوماتیک برخی از این فرایندها تنها با فشار یک پدال صورت می‌گیرد. این همان دلیلی است که برخی طرفداران رانندگی گیربکس دستی را ترجیح می‌دهند. این وضعیت مهارت بیشتری را طلب می‌کند. حس بهتری وجود خواهد داشت وقتی خودتان همه‌چیز را به خوبی انجام می‌دهید.لازم به ذکر است یکی از مزایای استفاده از گیربکس اتوماتیک اینست که در ترافیک کمتر خسته می شوید.

تفاوت عملکرد خودرو دنده ای و اتومات

قطعا این تغییرات بستگی به شما دارد و این که دوست دارید کدام روش رانندگی را انتخاب کنید و لذت ببرید. به علت پیچیده بودن، اغلب باید بهای بیشتری را برای سفارش گیربکس اتوماتیک بپردازید. قیمت‌ها نسبت به برند و مدل خودروها بسیار متفاوت است.

در گذشته خودروهای اتوماتیک معمولا دچار مشکلاتی در سوخت بنزین بودند که امروزه با استفاده از دستگاههای هوشمند این مشکلات به حداقل رسیده اند. وقتی‌که به یک مدل معمولی ب‌ام‌و ۳۲۰i نگاه می‌کنیم، مدل مجهز به گیربکس دستی مصرف سوخت ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر را دارد درحالی‌که این عدد در مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک ۵.۴ است. میزان آلایندگی هر دو مدل نیز مشابه است. برخی گیربکس‌های اتوماتیک راندمان بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های دستی دارند. برای مثال پورشه ادعا می‌کند که گیربکس PDK موجود در ۹۱۱ کررا نه تنها در خط مستقیم سریع‌تر عمل می‌کند بلکه مصرف سوخت کمتری نیز دارد.

براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

 

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.