ویژگی های دستگاه تصفیه هوا

0
دسته بندی : تکنولوژی
دوشنبه ۱۳۹۶/۱۰/۰۴ ۱۹:۰۰
تعداد بازدید : 726 بار

با توجه به افزایش شدت آلودگی هوا شاید یکی از راههایی که به ذهن خطور کند خرید دستگاه تصفیه هوا باشد اما دستگاه تصفیه هوا چیست و چه ویژگی های باید داشته باشد؟

ویژگی های دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا در این روزهای آلوده می تواند راه فراری مناسب برای شهرنشینان باشد. متاسفانه این روزها شاهد هوای آلوده در کلان شهرهایی همچون تران هستیم که زندگی را مختل کرده است.

این مشکل در فصول سرد سال به دلیل بروز پدیده‌ای به نام وارونگی حادتر می‌شود و تنفس را برای افراد سخت‌تر می‌کند؛ به‌طوری‌که باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود. در چنین شرایطی، توجه به سلامت هوایی که تنفس می‌کنیم بیش از پیش اهمیت می‌یابد. از آن‌جا که به‌طور معمول هر فرد بیش از نیمی از یک شبانه‌روز را در منزل به سر می‌برد، عاقلانه است که برای بهبود سلامت هوا در منزل چاره‌ای اندیشیده شود.

دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا راهکاری برای بهبود کیفیت هوا در منازل به‌شمار می‌آیند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام مصارف، مزایا و معایب خاص خود را دارند که هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرند.

ویژگی های دستگاه تصفیه هوا

ویژگی های دستگاه تصفیه هوا:

برای خرید یک دستگاه تصفیه هوای خوب باید به مساحت پوشش دهی آن توجه کنید منظور میزان مساحتی از هوای محل قرار گیری تصفیه هواست که می تواند آن را تمیز کند. در نظر داشته باشید که ظرفیت پوشش این دستگاه‌ها به مترمکعب محاسبه می‌شود. پیشنها می شود هنگام تهیه دستگاه تصفیه هوا کمی بیشتر از متراژ مورد نظر شما باشد.

نرخ تحویل در واقع به شما می‌گوید چه مقدار هوای تصفیه‌شده از دستگاه خارج می‌شود و سرعت عملکرد دستگاه چقدر است. هرچه CADR بالاتر باشد ظرفیت تصفیه‌ی دستگاه نیز بالاتر است.

ACH مشخص می‌کند که دستگاه تصفیه‌ در هر ساعت چند بار موفق به تصفیه‌ی کامل هوای اتاق می‌شود. با توجه به بالا بودن آلودگی هوا در برخی شهرها، لازم است دستگاهی انتخاب شوند که دارای ACH چهار باشد؛ یعنی هر ۱۵ دقیقه یک بار هوای اتاق را کاملا تصفیه کند.

ویژگی های دستگاه تصفیه هوا

فناوری مورد استفاده در یک دستگاه تصفیه‌ی هوا عامل بسیار مهمی در انتخاب و خرید آن به شمار می‌آید. اساسا فناوری مورد استفاده در این دستگاه‌ها به دو بخش کلی اکتیو (Active) و پسیو (Passive) تقسیم می‌شوند. شما به‌عنوان خریدار باید فرق بین این دو فناوری را بدانید:

اکتیو: تصفیه هوای اکتیو، عامل‌هایی در فضا آزاد و از این طریق آلاینده‌های موجود در هوا را یونیزه می‌کند و باعث رسوب آن‌ها می‌شود. دستگاه‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند چنان‌چه Ozone-safe نباشند، گاز اوزون ساطع می‌کنند که برای استفاده داخل منزل مناسب نیستند و برای ریه‌ ضرر دارند. پس لازم است هنگام تهیه‌ی دستگاه‌هایی با فناوری اکتیو و یونیزاسیون، به این مورد توجه داشته باشید.

پسیو: تصفیه‌هوای پسیو، به کمک فیلترهای موجود در آن آلاینده‌ها را جذب می‌کند و گاز اوزون نیز آزاد نمی‌کند. بنابراین، این نوع دستگاه‌ها برای استفاده در محیط منزل گزینه‌های بهتری به‌حساب می‌آیند.

ویژگی های دستگاه تصفیه هوا

از سایر فناوری‌های مورد استفاده در این دستگاه‌ها می‌توان به کربن فعال‌ (Activated Carbon) و اشعه‌ی ماورای بنفش اشاره کرد. کربن فعال به دلیل فرایندهایی که روی آن اعمال می‌شوند، دارای منافذ بسیار ریزی است و خاصیت جذب و میکروب‌زدایی بالایی دارد. نقش کربن فعال، حذف بو و به دام انداختن ذرات شیمیایی معلق در هوا است. از سوی دیگر اشعه‌ی ماورای بنفش می‌تواند آلاینده‌هایی را که روی فیلترهای دستگاه تصفیه انباشه شده‌اند خنثی کند. میزان تأثیرگذاری اشعه بستگی به زمانی دارد که این آلاینده‌ها در معرض آن قرار می‌گیرند.

توصیه می‌شود که هنگام خرید دقت کنید دستگاه، سروصدای زیادی تولید نکند. بلندی صدای تولیدی دستگاه عموما در مشخصات دستگاه با دسی‌بل (db) مشخص شده است. هر چی دسی‌بل پایین‌تر باشد آرامش بیشتری خواهید داشت.

براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.