حلیم افطار

5
دسته بندی : علمی
سه شنبه ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : 1019 بار

با این که از حلیم ماه رمضان آن هم سرسفره افطار نمی توان گذشت ولی زیاده روی در خوردن آن فرایند هضم را دشوار می کند، بنابراین نکات زیر را درمورد حلیم بخوانید.

حلیم افطار

حلیم انرژی بسیار زیادی دارد

1-‌ در خوردن حلیم مراقب وزن خود باشید یك پیاله حلیم تقریبا 150 كالری انرژی دارد كه اگر با یك قاشق شكر، یك كف دست نان و روغن مصرف شود، 350 تا 300 كالری انرژی دارد.

 

2- حلیم یك غذای سالم و بسیار مقوی است، اما اگر دچار افزایش قند یا چربی خون هستید باید توجه داشته باشید كه شكر و روغن با آن استفاده نكنید یا در حداقل ممكن مصرف كنید.

 

ترجیحا حلیم خانگی را مصرف کنید

3- اگر می‌توانید حلیم را در منزل و با استفاده از جوانه گندم یا حداقل گندم سبوس‌دار تهیه كنید.

 

4- حلیم مانده را مصرف نكنید، زیرا اگر حلیم چند ساعت یا چند روز بماند مواد نشاسته‌ای آن غیرقابل هضم می‌شود و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل می‌شود و موجب ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

 

5- برخی در پخت حلیم از جوانه گندم استفاده می‌كنند. این حلیم به دلیل داشتن جوانه گندم، علاوه بر خاصیت سیركنندگی بالا منبع بسیار خوب انواع ویتامین‌ها و املاح است. از سوی دیگر با توجه به فعل و انفعالاتی كه طی جوانه زدن در دانه گندم اتفاق می‌افتد میزان كالری جوانه گندم به مقدار زیادی كاهش می‌یابد كه یكی از مزایای حلیم غنی شده نسبت به حلیم‌های رایج است.

 

6- این غذا یك منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهایی است كه دیر هضم می‌شود. به همین علت مصرف آن در سحر موجب می‌شود تا مدت‌ها احساس گرسنگی نكنید.

حلیم افطار

در هنگام افظار از شکر و روغن زیاد استفاده نکنید

7- در هنگام افطار حلیم را با شكر و روغن زیاد نخورید، زیرا باعث تحریك معده، اضافه وزن و نیز عطش شدید می‌شود. اغلب این تشنگی را با نوشیدن مقادیر زیاد آب و نوشیدنی‌های سرد جبران می‌كنند. این كار باعث رقیق شدن شیره معده و تاخیر هضم غذا می‌شود. عاقبت این رفتار نفخ شكم و سایر ناراحتی‌های گوارشی است.

 

8- حلیم به علت داشتن گندم، نخود (در صورت وجود) و گوشت منبع خوب آهن بوده و برای زنان، دختران جوان و افرادی كه در معرض كم‌خونی هستند، توصیه می‌شود.

 

9- پس از خوردن این غذا بلافاصله دراز نكشید، زیرا مواد به کار برده شده در این میان وعده خوشمزه دیر هضم است و باعث می‌شود دچار سوزش و ناراحتی معده شوید.

 

10- و بالاخره، در ماه رمضان سرهر كوچه دیگ حلیم بر‌پا می‌شود، اما به آنان اعتماد نكنید و این میان وعده را را فقط از واحدهای صنفی مجاز به عرضه خریداری كنید. زیرا برخی سودجویان در محل‌های غیربهداشتی مواد غیربهداشتی و بی‌كیفیت طبخ كرده و محصول را به همه جا توزیع می‌كنند و فروشنده نیز آن‌را به قیمت غذاهای سالم و بهداشتی به فروش می‌رساند. برای حفظ سلامت خود از این اماكن خریداری نکنید.

 

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.