استارت آپ چیست؟ یک استارت آپ چگونه شکل میگیرد

5
دسته بندی : اقتصادی
جمعه ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ ۱۵:۵۰
تعداد بازدید : 2688 بار

همه ما این واژه را حداقل یک بار شنیده ایم. استارت آپ در واقع همان کارآفرینی خودمان است. در واقع کارآفرینی به یک کسب و کار نوپا گفته میشود که با هدف ایجاد یک محصول یا خدمات متفاوت، صورت میگیرد.

استارت آپ

مقدمه استارتاپ

همه ما در این دنیای پر رقابت به دنبال دستیابی به بهترین ها هستیم انسان کمال گرای امروز در تمامی زمینه های زندگی خود درصدد پیشرفت می باشد.

از جمله این موارد مربوط به کار، زندگی و سطح رفاه و درآمد می باشد.

این روزها با گسترش ایده های نو در بازار رقابت بین صاحبان مشاغل، کمپانی ها و شرکت ها.

همه صاحبین مشاغل به دنبال پیدا کردن راه حل های مناسبی برای افزایش سرمایه و نیز پیشی گرفتن از دیگر رقیبان خود هستند.

در پی این تغییر و تحولات واژه هایی نوین پا به عرصه وجود می گذارند که بیانگر ایده های نو و جالب هستند.

از جمله این واژه ها استارت اپ است که تقریباً به گوش همه ما آشنا می رسد، اما به راستی معنی و مفهوم استارت آپ چیست؟

استارتاپ و تعاریف

بسیاری استارتاپ را فرهنگ نوینی برای اندیشه‌ های نو و خلافیت برفراز ایده‌های موجود می‌ دانند که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است که به عنوان پاشنه‌ی آشیل راه‌ حل‌ های موجود شناخته می شوند یا در مفهومی ساده تر می توان گفت که استارت اپ در واقع همان سرمایه گذاری برای ایجاد یک کسب و کار جدید است، این سرمایه گذاری می تواند در بعدهای مختلفی نظیر بعد مادی باشد. در تعریف دیگری از ویکیپدیا  استارتاپ یا شرکت نوپا به یک سازمان موقت گفته می شود که به جهت جست و جوی راه حلی برای یک مدل از کسب و کار است.

 

استارت اپ

 

زیباترین تعریف استارتاپ

از جمله بهترین تعاریف استارتاپ می توان به تعریف کارآفرین استیو بلنک Steve Blank اشاره کرد:

" استارتاپ کسب و کاری است که برای جست و جوی یک مدل کسب و کار تکرار شونده و گسترش پذیر شکل گرفته است."

البته باید در نظر داشته باشید که بحث بر سر تعریف استارت آپ زیاد است اما چیزی که به صورت کلی معنی و مفهوم کلمه مذکور را میرساند.

نکته مشترکی است که در تمامی تعاریف از استارت آپ ها وجود دارد و آن این است که تمامی استارت آپ ها از یک ایده خلاقانه شروع می شوند.

ایده ای که می تواند برای کارآفرین سود به همراه داشته باشد.

استارتاپر معروف

در دنیای امروز و در فرهنگ عامیانه کلمه استارتاپ با مفهوم فناوری عجین شده و ذهن مخاطب را بسوی تکنولوژی و صنعت هدایت می کند.

از جمله استارتاپ معروفی که همه ما با آن آشنا هستیم فیسبوک است که زمانی سر و صدای زیادی به پا کرد و امروزه جز ابر شرکت ها محسوب می شود.

در دنیای امروز و با توجه به گسترش فناوری در همه زمینه ها باید به این مسئله اذعان کرد که استارتاپ ها نیز برای پیشرفت خود باید از تکنولوژی های متفاوت بهره بگیرند که میزان دسترسی آن ها می تواند میزان موفقیت را بالا ببرد.

به عنوان مثال طبق آمارهای ارائه شده در کشور آمریکا 98% مردم این کشور به اینترنت دسترسی دارند که از این رو استفاده از تکنولوژی های جدید مبتنی بر اینترنت برای استارت آپ های این کشور تضمینی برای پیروزی تلقی می شود.

 

استارت اپ

 

استارتاپ و بر کسب و کار

در ادامه حیات استارتاپ ها باید گفت هرگاه درآمد آن ها به چندین میلیون دلار برسد باید دوران استارت آپ بودن آن شرکت یا کسب و کار را رو به اتمام دانست و ورود آن به مرحله جدید رقم می خورد، این مسئله در مورد ادغام شدن این کسب و کارها با کمپانی های بزرگ نیز صدق می کند. کسب و کارهای بزرگ معمولاً با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند و عملاً توانایی ایجاد فکرهای ناب و یا حرکات سریع و چابک کسب و کارهای کوچک را ندارند بنابراین برای این که گوی رقابت را به دیگر رقیبان خود ندهند به کارکنان خود برای ایجاد یک استارتاپ نوین پر و بال می دهند.

در یک تعریف جامع از ظاهر کلی یک استارتاپ می توان به مجموعه ای که در جهت یک ایده نو به وجود آمده است و میزان درآمد آن کمتر از 20 میلیون دلار می باشد و نیز تعداد کارکنان آن ها کمتر از 80 نفر باشند اتلاق کرد. موسس استارت آپ نیز فردی است که با هدف رساندن کمپانی خود به سطحی جهانی اقدام به تاسیس آن می کند.

 

استارت اپ

 

استارتاپ ویکند Start Up Weekend

استارت آپ Start Up Weekend ویکند از جمله مفاهیمی است که با این موضوع عجین شده است و همانطور که از اسم آن پیداست به همایشی اتلاق می شود که در آخر هفته ها برگزار می گردد، این قبیل همایش ها با گردهمایی افرادی همچون برنامه نویسان، مدیران، بازاریابان حرفه ای، علاقه مندان و از این دست افراد به وجود می آید. گفته می شود ایده اصلی استارت آپ ویکند برای اولین بار در سال 2007 توسط اندرو هاید بوجود آمد.

 

استارت اپ

 

ایده استارتاپ

برای ارائه یک ایده استارتاپی شما باید سه اصل خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی را در نظر داشته باشید.

در راه اندازی یک استارتاپ عامل بسیار مهم شروع به فعالیت است زیرا ماهیت استارتاپ با چابکی و سرعت عجین شده است.

در برخی استارتاپ ها شما نیازی به یک ایده ناب و جدید ندارید و می توانید از ایده های قدیمی استفاده کنید به شرط این که این ایده ها را به شکل خلاقانه و بهتر انجام دهید، به طور حتم داشتن یک برنامه ریزی، مدیریت مناسب و مشاوره گرفتن از افراد متخصص در زمینه برآورد هزینه ها و بازار کار پیش رو از اصولی است که در همه کسب و کارها باید از آن استفاده کرد و استارتاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

استارت اپ

 

استارت اپ های برتر

استارتاپ ها این روزها در کشور ما ایران نیز طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است.

این علاقه مندی و جذابیت به ایجاد یک استارت آپ می تواند به حدی باشد که برخی از ما بخواهیم هم اکنون از کار خود استعفا دهیم و به دنبال ایده های خود برویم. برترین استارت اپ جهان گوگل با ارزش 410 میلیارد دلار می باشد بعد از آن نام های آشنایی همچون اپل، فیس بوک، یاهو، لینکدین، توییتر و ... به چشم می خورند. وب سایت اکونومیست در سال گذشته سه استارت اپ ارزشمند کشورهای جهان را معرفی کرد که در کشورمان ایران این عناوین به دیجی کالا، آپارات و کافه بازار تعلق گرفت.

اما نکته مهم این است که استارت اپ به هیچ عنوان به وب سایت، اپلیکیشن موبایل و امثال آن ها گفته نمی شود.

اما در زمینه استارت اپ های موفق بخش کسب و کار های اینترنتی از تمامی زمینه ها توانسته پیشی بگیرد و باعث ایجاد این طرز فکر غلط شود.

 

استارت اپ

 

برخی اصطلاحات

افرادی که درگیر یک استارت آپ هستند، باید بدانند که استارت آپ ها معمولاً اصلاحاتی به خصوص دارند.

مانند Unicorn Startup یا استارت آپ تک شاخ، این نوع از استارت آپ ها رشد بسیار سریعی دارند و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار در سال میرسند.

این لغت اولین بار در سال 2013 توسط سرمایه گذاری به نام آیلین لی ارائه شد، او از میان حیوانات افسانه ای، تک شاخ را برای این لغت برگزید.

یکی دیگر از اصلاحات استارت آپ، بنیان گذار استارت آپ یا Start Up Founder میباشد.

 

Start Up Founder

این افراد معمولاً علاقه ای برای کار کردن برای دیگران ندارند و اعتقاد دارند که می توانند به راحتی با تلاش و کوشش خود دنیا را تغییر دهند. این افراد بسیار تلاشگر هستند و معمولاً نیز به هدف خود می رسند. البته در نظر داشته باشید که در طی راهی که یک بنیان گذار طی میکند، فشارهای زیادی از جوانب مختلف به وی تحمیل میشود، اما صد در صد نتایج شیرین خواهد بود.

Business to Business (B2B)

یکی دیگر از این اصطلاحات، B2B است، این اصطلاح کوتاه شده‌ی عبارت Business to Business است و به کسب‌ و‌ کاری گفته می‌ شود که محصولات و خدمات خود را به یک کسب‌ و‌ کار دیگر ارائه می‌ دهد، این نوع تجارت در مقابل تجارت بی تو سی (B2C) قرار دارد.

Business to customers (B2C)

B2C نیز مخفف عبارت Business to customers است و به کسب‌ و‌ کارهایی گفته می‌ شود که محصولات و خدمات خود را به مشتری‌ ها عرضه می‌ کنند.در آخر باید به اصطلاح تجارت نوع C2C را اشاره کنیم که کاربران با استفاده از آن، خدمات و کالاهای خود را به دیگر کاربران عرضه می‌ کنند. وب‌ سایت‌ ها و سرویس‌های خرید و فروش اجناس دست دوم، از نمونه‌های تجارت Customer to Customer هستند.

 

جمع بندی

شاید به جرات بتوان گفت از جمله مهم ترین مسایل برای شروع یک استارت اپ Start Up جرات داشتن است،

قطعاً کارآفرینی آن هم با تعریفی که یاد شد فقط از پس یک انسان با اراده و شجاع بر می آید اگر فردی هستید که از ریسک کردن هراس ندارید و به دنبال جایگاه بهتری در سطحی فراتر از آنچه هستید و حتی در سطح جهانی می باشید بهتر است هر چه زودتر با بررسی های لازم و تحقیق پیرامون استارتاپ، استارتاپ خود را شروع کنید و به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.