فوبیا، ترس رایج

0
دسته بندی : پزشکی
دوشنبه ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : 883 بار

ممکن است در زندگی با ترس هایی درون خود مواجه باشیم که غیرقابل اجتناب اند و بطور خودکار به محض این که در موقعیت آن قراربگیریم حالات عصبی در مآ برمی انگیزد.

فوبیا، ترس رایج

انواع مختلفی از فوبیا Fobia وجود دارد که حداقل بر زندگی یک چهارم افراد روی کره زمین تاثیر می گذارد، البته پزشکان معتقدند که آن ها میتوانند به زودی درمان شوند، حتی برای درمان این گونه ترس ها باتوجه به شدت آن ها دارو تجویز می کنند.

یکی از رایج ترین راه های درمان چنین افرادی این است که به تدریج آن فرد را به عامل ترس نزدیک گردانیم.(Exposure therapy)

برای مثال زمانی که شما از دندان پزشکی ترس دارید، ابتدا بهتر است در اتاق انتظار روی صندلی ها منتظر بمانید وهمزمان تکنیک های آرامش را بکار برید و سپس مدتی بر صندلی دندان پزشکی بنشینید و قدری با دندان پزشک صحبت کنید و در نهایت کوچک ترین درمان را روی دندان خود انجام دهید.

البته (Exposure therapy) نمی تواند بر روی تمام این افراد موثر باشد و پزشکان ترجیح می دهند در این مورد دارو تجویز کنند که برقسمت هایی از مغز که این حالت ها را بروز می دهد تاثیر می گذارد.

در ادامه  به چند نوع از فوبیا یا ترس های رایج بین مردم اشاره می کنیم :

1. ترس از ارتفاع (Acrophobia): این گونه افراد از رفتن به نقاط دارای ارتفاع پرهیز می کنند و چانچه در این موقعیت قرار بگیرند عصبی می شوند.

2. ترس از مکان های شلوغ (Agoraphobia): در این حالت فرد از حضور در مکان های شلوغ اجتناب می کند مانند: خیایان های پر رفت و آمد یا مکان های عمومی  چنین افرادی معمولا درهنگام خروج از منزل احساس بدی دارند و فقط در خانه احساس آرامش می کنند.

فوبیا، ترس رایج

3. ترس از فضای تنگ و محصور (Claustrophobia): چنین افرادی از قرارگرفتن در فضاهای بسته دچار اضطراب می شوند مانند: آسانسور یا جا بجایی با مترو این نوع Fobia می تواند زندگی را برای افراد بخصوص اگر شهرنشین باشند سخت تر گرداند.

4.ترس از سخنرانی دربین جمعیت (Glossophobia): این گونه انسان ها از سخنرانی در جمع خودداری می کنند چراکه در این حالت بسیار عصبی می شوند مثلا در محیط کار یا کلاس درس یا در کنفرانس.

5.ترس از عنکبوت ( Arachnophobia): این آدم ها از عنکبوت می ترسند surprised laughing  حتما شما که در حال خواندن مورد پنج هستید چنین حسی را تجربه کرده اید.

براي دريافت اخبار جديد با وبلاگ ليمو سبز همراه باشيد.

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.