سرمه چیست؟

0
دسته بندی : علمی
یکشنبه ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : 783 بار

سُرمه (در قدیم: کُحْل) ماده‌ای آرایشی است که از ترکیب دوده و دیگر مواد تهیه شده و به چشم کشیده می‌شود و معمولاً برای تیره‌تر کردن رنگ  پلک ها  به کار می‌رود.

سرمه چیست؟

سُرمه

آنندراج دربارهٔ آن می‌نویسد: سرمه سنگی است صفایحی و براق که بسایند و سودهٔ آن را در چشم کشند و بهترین آن سرمهٔ صفاهانی است که از کوه پایه به هم رسد. نام رنگ سرمه ای  از این ماده برگرفته شده‌است.

تاریخچه

دوران باستان، از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد، ملکه‌های مصری به چشم خود سرمه می‌کشیدند. سرمه را نگهبان چشم علیه بیماری‌ها می‌دانستند و تیره کردن رنگ دور پلک‌ها از شدت رسیدن آفتاب به چشم نیز کم می‌کند.

قدیمی‌ترین کاست هند یعنی کولی‌ها نیز از سرمه برای آرایش بهره می‌گرفتند. مادران در شبه قاره هند و برخی نواحی پیرامونی، به چشم نوزادان و کودکان سرمه می‌کشیدند. به باور آن‌ها این کار «سوی چشم را نیرو می‌بخشد» و «علیه چشم بد» نگهداری می‌کند.

خواص

از خواص درمانی سرمه در املاح سرب موجود در آن است که با تولید اکسید به دستگاه ایمنی بدن در مبارزه با باکتری های عامل التهاب چشم کمک می کند. هر چند پزشکان درباره خطرات سرب موجود در سرمه برای چشم هشدار داده اند اما به گفته محققان اگر املاح سرب به میزان اندک در ترکیب سرمه به کار رود فواید زیادی برای چشم خواهد داشت.

سرمه چیست؟
بنابر احادیث و روایاتی که درباره خواص سرمه وجود دارد می توان به طور خلاصه به این موارد اشاره کرد:

تقویت چشم

نورانیت چهره

تقویت جنسی

رویش و تقویت مژه ها

رطوبت و آب چشم

مفید برای دهان و دندان

خطرات استفاده از سرمه :

استفاده از سرمه براي چشم آن قدرها هم که فکر مي‌کنيد بي‌خطر نيست. سرمه معمولا حاوي مقداري فلز سرب است که استفاده از آن در اين محصول زيبايي شايد سلامت شما را تهديد کند.

سرب فلزي است خاکستري با ته‌رنگ مايل به آبي. محققان مي‌گويند سرب در نسوج بدن جذب پروتئين‌ها مي‌شود و بيشترين اثر سمي خود را بر مغز و اعصاب وارد مي‌کند.سرب در محصولات خانگي مانند سرمه چشم، سنگ‌هاي زينتي مصنوعي به صورت گردن‌بند و يا دستبند به کار برده مي‌شود که مي‌تواند در مواردي باعث مسموميت با اين فلز شود.

براي دريافت اخبار جديد با وبلاگ ليمو سبز همراه باشيد.

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.