چرا باید زینک بخوریم ؟

0
دسته بندی : پزشکی
یکشنبه ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : 3875 بار

زینک یکی از عناصر رایج در پوسته زمین است و در آب، خاک، هوا و مواد غذایی وجود دارد.

چرا باید زینک بخوریم ؟

زینک به عملکرد بهینه ایمنی بدن کمک می کند به علاوه سلول های جدید برای تولید کالوژن های سالم  به زینک نیاز دارند. این ماده جزئی از آنزیم های مهم است که به بینایی کمک می کند و از کوری جلوگیری می کند.

زینک همچنین نقش مهم در سوخت و ساز پروتئین و کربوهیدرات دارد و برای افرادی که کم خونی داسی شکل، آکنه، اسهال شدید و زخم معده دارند مفید است. زینک نقش مهمی در رشد و تکامل اسپرم ایفا می کند.

علائم کمبود زینک عبارتند از: ریزش مو، کاهش وزن، تاخیر در ترمیم زخم ها، عفونت مزمن و پوستی خشن و دارای جوش، کاهش اشتها، افسردگی و ناراحتی روحی و ... .

بزرگسالان روزانه 15 میلی گرم مکمل زینک یا 30 میلی گرم سبزیجات حاوی زینک نیاز دارند.

نوزاد 7 ماهه تا 3 ساله باید روزانه 3 میکروگرم زینک مصرف کند.

چرا باید زینک بخوریم ؟

کودک 4 تا 8 سال  به 5 میکروگرم  و نوجوان 9 تا 13 سال به 8 میکروگرم و 14 سال به بعد به 11 میکرو گرم  در صورتی که مرد باشد و اگر زن 14 سال تا 18 سال باشد به 9 میکروگرم زینک در مصرف روزانه  احتیاج دارد.

خانم های باردار یا سن بیشتر از 19 به 11 میکروگرم زینک نیاز دارند.

غذاهای حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و صدف غنی از زینک هستند و منابع گیاهی شامل حبوبات ( لوبیا ، نخود ، عدس ، سویا ) تخمه کدو آجیل ها وغلات می باشند.

بهترین زمان برای مصرف زینک 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از عذاست، اما متاسفانه برخی مشکلات گوارشی پیدا می کنند که در این صورت بهتر است همراه غذا مصرف شود. بهتر است بین مصرف مکمل زینک با سایر مکمل ها از جمله آهن و کلسیم چند ساعت فاصله باشد.

مصرف بیش از حد زینک باعث کاهش ایمنی بدن ،تداخل با جدب مس، کمبود مس در بدن و افزایش احتمال کم خونی می شود.

 براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

 

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.