ویکی تریبون سلاح جدید مبارزه با کذب

0
دسته بندی : تکنولوژی
چهارشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۰۶ ۱۱:۰۰
تعداد بازدید : 2127 بار

ویکی تریبون سرویس جدید سایت معروف ویکی پدیا می باشد که توسط موسس آن جیمی ولز، برای مبارزه با اخبار کذب و دروغین رونمایی شد.

ویکی تریبون برای بهتر شدن اوضاع اخبار دروغین و کذبی که این روزها گریبان همه را گرفته است وارد دنیای مجازی خواهد شد. در ماه های گذشته به خصوص درروند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد انتشار اخبار ضد و نقیض و بعضاً کذب کامل بوده ایم که در پی آن گوگل و فیسبوک اعلام کردند روش‌های متعددی برای مبارزه با انتشار این‌ گونه اخبار در پیش خواهند گرفت، اما در این میان راهکار جیمی ولز خلاقانه تر بود. 

جیمی ولز، موسس تارنمای ویکی پدیا است که تقریباً همه ما حداقل یک بار در وبگردی های خود با آن روبرو شده ایم. ولز روز دوشنبه با برگزاری نشستی اعلام کرد که سرویس ویکی تریبون را با نگرش سایت ویکی پدیا و به عنوان یک سرویس مستقل راه‌اندازی می‌کند وی در ادامه افزود: " ما در پی آن هستیم که طرز فکر جاافتاده در ویکی‌پدیا را در مورد صحت سنجی حقایق خبری به بخش اخبار منتقل کنیم. انسان‌ها تغییرات چندان بنیادینی در مقایسه با ۱۰۰ یا ۵۰۰ سال پیش نداشته‌اند. مردم همیشه عطش سیری‌ناپذیری برای کیفیت بالای اطلاعات دارند."

این سایت، محلی برای حضور خبرنگاران و اسباب رسانه در کنار گروهی از افراد داوطلب می باشد تا به مقابله با انتشار اخبار دروغین بپردازند. این سرویس ابتدا کار خود را به زبان انگلیسی آغاز خواهد کرد و سپس دامنه‌ی فعالیت خود را به سایر زبان‌ها نیز گسترش خواهد داد.

درآمد ویکی تریبون از طریق کمک‌های ماهیانه‌ی خوانندگانش می باشد و هیچ  تبلیغاتی به نمایش نخواهد گذاشت. ویکی تریبون در صفحه‌ی اصلی خود اعلام کرده است که در نظر دارد در فاز اولیه، ۱۰ خبرنگار را به استخدام خود درآورد. خبرنگاران در کنار داوطلبان قادر خواهند بوددر خبرها تغییرات ایجاد کنند؛ البته مردم عادی نیز می‌توانند پیشنهادات خود در رابطه با تصحیح خبر را ارائه کنند که توسط افراد اصلح مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این سرویس قصد دارد دامنه فعالیت های خود را از سیاست تا تکنولوژی به صورت گسترده داشته باشد که البته در صورتی که خوانندگان در پی پوشش شاخه‌های مختلفی از اخبار باشند، می‌توانند در امر کمک مالی به ویکی تریبون مشارکت کنند. 

براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

 

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.